Pomiary parametrów pracy silnika w celu doboru zabezpieczenia

Najlepszym urządzeniem do badania silnika będzie analizator jakości energii elektrycznej. Połącznie układu pomiarowego, tak jak pokazano na rysunku 1, pozwoli na mierzenie parametrów napięcia i prądu, a także przeliczanie ich na parametry mocy. Dodatkowo możliwe będzie wykonanie wielu innych pomiarów.

Pomiary parametrów pracy silnika w celu doboru zabezpieczenia

Najlepszym urządzeniem do badania silnika będzie analizator jakości energii elektrycznej. Połącznie układu pomiarowego, tak jak pokazano na rysunku 1, pozwoli na mierzenie parametrów napięcia i prądu, a także przeliczanie ich na parametry mocy. Dodatkowo możliwe będzie wykonanie wielu innych pomiarów.

Wykorzystanie rejestracji zdarzeń do wykrycia powrotu napięcia i zarejestrowania przebiegów napięcia i prądu pozwoli na przeanalizowanie rozruchu silnika. Można będzie stwierdzić wtedy, jak wysoką wartość przyjmuje prąd rozruchu.

Innym ważnym aspektem pomiarów silnika jest badanie jego temperatury. Pozwala to na dobranie nastawy członu termicznego zabezpieczania i na walidację, czy ta nastawa pozwala także na wykonywanie wielokrotnych startów, jeśli takie są wymagane przez proces technologiczny.

Rys. 1. Podłączenie analizatora jakości energii elektrycznej do badania układu napędowego z silnikiem klatkowym

Szczególnie interesującym aspektem pracy silnika w zakresie jego diagnostyki jest jego rozruch. Wartość szczytowa prądu rozruchowego oraz czas trwania rozruchu mogą wskazywać np. na uszkodzenie układu mechanicznego (występowanie większego tarcia) czy np. na uszkodzenie obwodu magnetycznego.

Podobnie jak w przypadku badania biegu jałowego warto jest zachowywać cyklicznie mierzone parametry prądu i napięcia podczas rozruchów, gdyż pozwalają na ocenę zmian w zachowaniu się układu w trakcie rozruchu. Badanie takie dobrze jest przeprowadzić kilkukrotnie, starając się zachowywać te same warunki oraz zapisując w raporcie pomiarowym, jakiego rodzaju to były warunki, tak aby dobrze zdefiniować warunki rozruchu.

Autor: dr inż. Łukasz Rosłaniec, absolwent studiów magisterskich i doktoranckich na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej, specjalista w zakresie energoelektroniki
Słowa kluczowe:
silnik elektryczny