W stanach pracy statycznej wykryć można np. przeciążenie silnika. Niebezpieczne w takiej sytuacji jest nie tylko przeciążenie mocą czynną, które może skutkować zatrzymaniem się silnika (tzw. utykiem), ale także przekroczenie wartości mocy pozornej czy przekroczenie wartości prądu maksymalnego, co może skutkować: odłączeniem silnika od napięcia zasilającego w trakcie pracy, uszkodzeniem izolacji silnika czy – w ekstremalnym przypadku – pożarem.
Co daje analiza parametrów pracy silnika w stanach statycznych
Analiza stanów statycznych pracy silnika jest dość łatwa. W przypadku prostego układu z silnikiem klatkowym podłączenie analizatora jakości energii elektrycznej pozwala głównie na badanie przepływu mocy płynącej do silnika. Umożliwia to odkrycie wielu problemów.
Co daje analiza parametrów pracy silnika w stanach statycznych
Analiza stanów statycznych pracy silnika jest dość łatwa. W przypadku prostego układu z silnikiem klatkowym podłączenie analizatora jakości energii elektrycznej pozwala głównie na badanie przepływu mocy płynącej do silnika. Umożliwia to odkrycie wielu problemów.
Praca jałowa silnika lub całego układu mechanicznego jest także bardzo interesująca ze względów diagnostycznych. Zwiększony pobór mocy czynnej przy pracy jałowej może wskazywać np. na zwiększone tarcie w silniku czy w całym układzie mechanicznym. Natomiast zwiększony pobór mocy biernej niekiedy wskazuje na pogorszenie się jakości materiału stanowiącego obwód magnetyczny silnika czy np. na występowanie zwarć międzyzwojowych, szczególnie w przypadku gdy zwiększony pobór dotyczy tylko jednej fazy.
Pomiary wykonywane w stanach statycznych dla silników przyłączonych łącznikiem mechanicznym do sieci elektrycznej są wykonywane w ten sam sposób w układach napędowych wykorzystujących system tyrystorowego soft startu. Jedyną różnicą będzie obecność niewielkich odkształceń prądu, obserwowanych, gdy prąd przechodzi przez wartość 0 A.