Urządzenia zabezpieczające przed przeciążeniem silnika klatkowego

Podstawowym środkiem zabezpieczającym silniki jest wyłącznik nadprądowy. Ma on dwa człony wyzwalające. Pierwszy to człon elektromagnetyczny, którego zadaniem jest wykrycie zwarcia i szybkie odłączenie napięcia w trakcie takiego stanu pracy. Drugi to człon termiczny, który bywa na ogół wykonany z elementu termobimetalowego. Człon ten ma za zadanie ochronę silnika przed przegrzaniem spowodowanym przeciążeniem. Jest projektowany w taki sposób, aby stanowił model termiczny silnika.

Urządzenia zabezpieczające przed przeciążeniem silnika klatkowego

Podstawowym środkiem zabezpieczającym silniki jest wyłącznik nadprądowy. Ma on dwa człony wyzwalające. Pierwszy to człon elektromagnetyczny, którego zadaniem jest wykrycie zwarcia i szybkie odłączenie napięcia w trakcie takiego stanu pracy. Drugi to człon termiczny, który bywa na ogół wykonany z elementu termobimetalowego. Człon ten ma za zadanie ochronę silnika przed przegrzaniem spowodowanym przeciążeniem. Jest projektowany w taki sposób, aby stanowił model termiczny silnika.

Warto więc pamiętać, żeby przy zakupie wyłącznika przeznaczonego do pracy z silnikiem indukcyjnym kupić właśnie do tego przeznaczony wyłącznik nadprądowy. Zwykłe wyłączniki, tzw. esy, niekoniecznie dobrze oddają charakterystykę termiczną silnika, ponieważ są raczej projektowane do ochrony przewodów zasilających przed przegrzaniem, a nie silników elektrycznych.

Wyłączniki nadprądowe stosowane do silników mają często pokrętło pozwalające ustawić wartość prądu nominalnego silnika, tak aby jeszcze lepiej go chronić.

Przy doborze teoretycznym wartości prądu przetężeniowego należy założyć, że jest on wyższy od nominalnego prądu silnika o około 5–10%. Będzie to związane z tym, że silnik jest projektowany w taki sposób, aby możliwa była jego praca przy obniżonym napięciu sieci. Takie obniżenie może właśnie wynosić 10%, co będzie w przybliżeniu skutkowało wzrostem prądu od 5 do 10%.

Autor: dr inż. Łukasz Rosłaniec, absolwent studiów magisterskich i doktoranckich na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej, specjalista w zakresie energoelektroniki
Słowa kluczowe:
silniki elektryczne