Rozbieganie termiczne akumulatora może być spowodowane bardzo wysoką temperaturą otoczenia lub przeładowaniem akumulatora zbyt wysokim napięciem wyższym od napięcia gazowania – 2,45–250 V/ogn. Mechanizm tego zjawiska jest następujący: akumulator jest ładowany buforowo prostownikiem metodą stałonapięciową, jeżeli z powodu zmiany właściwości faz tlenku ołowiu i parametrów wewnętrznych akumulatora temperatura baterii przekroczy wartość krytyczną, to wystąpi w nim spadek napięcia. Wówczas prostownik, zgodnie z charakterystyką stałonapięciową, wymusi zadane napięcie ładowania i nastąpi wzrost natężenia prądu. Zgodnie z prawem Joule’a wzrost prądu spowoduje przyrost temperatury, a następnie spadek napięcia. Wówczas koło się zamknie i powstanie reakcja łańcuchowa, która będzie powodować cykliczny wzrost temperatury wewnętrznej ogniwa. Proces rozbiegania termicznego akumulatora może przebiegać gwałtownie, co szybko spowoduje podniesienie temperatury wewnętrznej akumulatora i może doprowadzić do jego rozerwania i pożaru. I przeciwnie – może przebiegać powoli i wzrost temperatury wewnętrznej akumulatora będzie powolny i systematyczny, może on przebiegać nawet przez kilka miesięcy.
„Rozbieganie termiczne” akumulatora kwasowego
Zjawisko „rozbiegania termicznego” akumulatora kwasowego, zwłaszcza VRLA, występuje w temperaturze ponad 45oC i polega na doprowadzeniu go do takiego stanu, w którym on sam jest źródłem ciepła. Powstająca, spowodowana tą temperaturą, reakcja może doprowadzić do całkowitego zniszczenia akumulatora.
„Rozbieganie termiczne” akumulatora kwasowego
Zjawisko „rozbiegania termicznego” akumulatora kwasowego, zwłaszcza VRLA, występuje w temperaturze ponad 45oC i polega na doprowadzeniu go do takiego stanu, w którym on sam jest źródłem ciepła. Powstająca, spowodowana tą temperaturą, reakcja może doprowadzić do całkowitego zniszczenia akumulatora.
Do rozbiegania termicznego akumulatora zazwyczaj doprowadza jednoczesne wystąpienie kilku negatywnych czynników:
- zbyt wysoka temperatura otoczenia (niedostateczne chłodzenie akumulatora),
- nieodpowiedni dobór akumulatorów do warunków pracy – zbyt mała pojemność cieplna, zły typ i technologia ogniwa,
- brak lub złe działanie wentylacji pomieszczenia bateryjnego,
- nieodpowiednie ustawienie ogniw (minimalna odległość między ogniwami powinna wynosić 1–1,5 cm,
- zróżnicowane temperatury zewnętrzne grup ogniw,
- nieprawidłowe ładowanie i doprowadzenie do przeładowania (niewłaściwe napięcie ładowania, brak ograniczenia prądu),
- brak kompensacji termicznej napięcia ładowania,
- połączenie szeregowe ogniw w różnym wieku, różnych producentów i o odmiennych parametrach,
- zbyt szybkie rozładowanie baterii, zbyt wysokim prądem rozładowania.
Jeżeli bateria pracuje w granicznej temperaturze, to każdy z wymienionych czynników może samodzielnie zainicjować proces rozbiegania termicznego akumulatora.