Obsługa „bezobsługowych” akumulatorów

Należy pamiętać, że „bezobsługowość” akumulatorów dotyczy tylko uzupełniania elektrolitu w całym okresie eksploatacji. Jeżeli wytwórca nie zaleca inaczej, to w celu uzyskania maksymalnej żywotności i niezawodności akumulatorów bezobsługowych pracujących w bateriach czy łączonych szeregowo lub równolegle w celu zwiększenia napięcia lub pojemności trzeba przeprowadzać okresowe kontrole ich stanu i parametrów pracy.

Obsługa „bezobsługowych” akumulatorów

Należy pamiętać, że „bezobsługowość” akumulatorów dotyczy tylko uzupełniania elektrolitu w całym okresie eksploatacji. Jeżeli wytwórca nie zaleca inaczej, to w celu uzyskania maksymalnej żywotności i niezawodności akumulatorów bezobsługowych pracujących w bateriach czy łączonych szeregowo lub równolegle w celu zwiększenia napięcia lub pojemności trzeba przeprowadzać okresowe kontrole ich stanu i parametrów pracy.

Kontrole takie mogą być realizowane w sposób ciągły przez system monitoringu ogniw.

Według zaleceń producentów w okresach 6-miesięcznych od momentu uruchomienia należy kontrolować:

  • napięcie ładowania ogniw, które zazwyczaj powinno wynosić od 2,25 do 2,30 V/ogniwo, w poszczególnych przypadkach decydujące są wymagania producenta,
  • prąd ładowania baterii, który − jeśli producent nie wymaga inaczej − powinien po 4 dobach zmaleć do 4 mA/1Ah lub bardziej, ale powinien być większy od zera,
  • temperaturę w pomieszczeniu, która nie powinna być wyższa od 25oC,
  • co 12 miesięcy należy przeprowadzać próbę pojemności baterii.

W trakcie eksploatacji akumulatorów bezobsługowych niezależnie od technologii wykonania należy zwracać uwagę na:

  • niedoładowanie akumulatorów – jeżeli napięcie ładowania jest za niskie lub niedopasowane do temperatury, to cała bateria będzie niedoładowana przez długi czas,
  • przeładowanie akumulatorów – ładowanie napięciem podwyższonym może spowodować m.in.: nadmierne gazowanie, utratę wody, gwałtowne podwyższenie temperatury, skrócenie żywotności, wzrost ciśnienia wewnętrznego, deformację obudowy,
  • zbyt wysoką lub zbyt niską temperaturę otoczenia – zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do utraty wody w ogniwach, deformacji obudowy, skrócenia żywotności; zbyt niska temperatura może doprowadzić do spadku pojemności baterii,
  • za niskie napięcie rozładowania – głębokość rozładowania poniżej dopuszczalnego poziomu może doprowadzić do częściowej lub całkowitej utraty pojemności akumulatora, znacznego spadku efektywności ładowania i skrócenia żywotności akumulatora.
Autor: inż. Michał Świerżewski, absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej