Wielkością określającą efekt oświetleniowy jest natężenie oświetlenia. Rozróżnia się przy tym natężenie oświetlenia w danym punkcie oraz natężenie oświetlenia na danej płaszczyźnie. Ponadto na obszarach, w których poruszają się przechodnie i rowerzyści, należy rozróżniać także cylindryczne, półcylindryczne i sferyczne natężenie oświetlenia.
Parametry oświetlenia drogowego
Przy stosowaniu norm dotyczących oświetlenia drogowego niezbędna jest analiza kilku podstawowych parametrów. Należą do nich natężenie oświetlenia, równomierność oświetlenia, współczynnik ujednoliconej oceny olśnienia i wskaźnik oddawania barw.
Parametry oświetlenia drogowego
Przy stosowaniu norm dotyczących oświetlenia drogowego niezbędna jest analiza kilku podstawowych parametrów. Należą do nich natężenie oświetlenia, równomierność oświetlenia, współczynnik ujednoliconej oceny olśnienia i wskaźnik oddawania barw.
Cylindryczne natężenie oświetlenia w danym punkcie jest wartością określoną dla chwilowych położeń pionowych płaszczyzn w trakcie ich pełnego obrotu wokół pionowej osi przechodzącej przez ten dany punkt. Półcylindryczne natężenie oświetlenia w danym punkcie jest wartością określoną dla chwilowych położeń pionowych płaszczyzn w trakcie ich półobrotu wokół pionowej osi przechodzącej przez ten dany punkt. Sferyczne natężenie oświetlenia w danym punkcie jest wartością określoną dla wszystkich chwilowych położeń płaszczyzn zawierających ten dany punkt. |
Istotną rolę odgrywa równomierność oświetlenia określana jako stosunek wartości minimalnej do średniej. Przy rozmieszczaniu opraw oświetleniowych należy więc zadbać, aby parametr ten był bezwzględnie utrzymany na poziomie określonym w normie. W przeciwnym przypadku powstaną przestrzenie niedoświetlone, co na traktach komunikacyjnych stwarza zagrożenia.