Najważniejsze parametry zmiennoobrotowych układów napędowych

Zasadniczym parametrem jest oczywiście napięcie znamionowe układu. Pamiętać jednak należy, że napięcie znamionowe musi być odpowiednio dobrane zarówno po stronie sieci, jak i po stronie silnika. Nie wolno też zapomnieć o częstotliwości napięcia zasilającego.

Najważniejsze parametry zmiennoobrotowych układów napędowych

Zasadniczym parametrem jest oczywiście napięcie znamionowe układu. Pamiętać jednak należy, że napięcie znamionowe musi być odpowiednio dobrane zarówno po stronie sieci, jak i po stronie silnika. Nie wolno też zapomnieć o częstotliwości napięcia zasilającego.

Kolejnym ważnym parametrem jest oczywiście moc, która jest definiowana jako moc czynna silnika, jaki może być przyłączony do wyjścia energoelektronicznego przemiennika częstotliwości. Dodatkowo specyfikowany jest także na ogół minimalny współczynnik mocy silnika cos (φ), który będzie obserwowany przy osiągnięciu przez silnik mocy nominalnej. Ale to nie wszystko. Producenci definiują również moce w różnych przeciążeniowych warunkach pracy. Chodzi tu np. o moc w trybie Heavy Duty (HD). To informacja o tym, jakiej mocy znamionowej silnik może być przyłączony do przemiennika częstotliwości, żeby można byłoby przeciążyć ten napęd do 180% mocy nominalnej w czasie nie dłuższym niż 10 sekund nie częściej niż co 10 minut. Moc HD jest na ogół niższa od mocy nominalnej układu napędowego.

Innym parametrem jest tak zwana moc w trybie ND (Normal Duty), u wielu producentów to przeciążenie układu napędowego do 150% mocy nominalnej na czas 1 minuty nie częściej niż raz na 10 minut. Na ogół Normal Duty jest równe mocy podawanej w tabliczce znamionowej. Innym parametrem jest Light Duty i dotyczy mocy układu napędowego, którego nie wolno przeciążyć o więcej do poziomu 10% od podawanego poziomu mocy przez dłużej niż 1 minutę w ramach każdych 30 minut. Bazując na tych parametrach oraz wiedzy o tym, w jakim trybie będzie pracować nasz układ, można dokonać dość znacznych oszczędności, wybierając na przykład układ zgodnie z mocą HD, gdy mamy do czynienia z częstymi i silnymi przeciążeniami napędu.

Układy przemienników częstotliwości charakteryzują się także maksymalną częstotliwością napięcia wyjściowego. W niektórych przypadkach częstotliwość ta będzie równa lub jedynie nieznacznie wyższa od częstotliwości napięcia zasilającego

Sprawności układów przekształtnikowych definiuje, jak dużo mocy będzie potrzebne do ich utrzymania w pracy. Im wyższa sprawność, tym mniejszego zużycia energii elektrycznej można się spodziewać. Typowo układy przekształtnikowe stosowane w układach napędowych mają 96% i więcej sprawności. Co oznacza, że mniej niż 4% energii jest w nich wytracanych. Można zatem mówić o wysokosprawnych i efektywnych energetycznie urządzeniach.

Autor: dr inż. Łukasz Rosłaniec, absolwent studiów magisterskich i doktoranckich na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej, specjalista w zakresie układów zasilania rezerwowego, rozproszonych źródeł energii, jakości energii elektrycznej, a także energoelektroniki