Przemienniki te umożliwiają realizację przede wszystkim następujących funkcji:
Funkcje przemienników częstotliwości w układach napędowych
Typowe standardowe przemienniki częstotliwości służą do operowania silnikami asynchronicznymi indukcyjnymi. W nowoczesnych układach napędowych są wykorzystywane pośrednie przemysłowe energoelektroniczne przemienniki (przekształtniki) częstotliwości.
Funkcje przemienników częstotliwości w układach napędowych
Typowe standardowe przemienniki częstotliwości służą do operowania silnikami asynchronicznymi indukcyjnymi. W nowoczesnych układach napędowych są wykorzystywane pośrednie przemysłowe energoelektroniczne przemienniki (przekształtniki) częstotliwości.
- rozruchu silnika i sterowania prędkością obrotową,
- rozruchu lotnego,
- kontrolowanego zatrzymania przez załączanie rewersyjne, hamowanie odzyskowe, hamowanie dynamiczne prądem stałym.
Oferowane są również przemienniki częstotliwości umożliwiające podtrzymanie pracy silnika w przypadku zaniku napięcia przemiennego w sieci zasilającej. Wówczas są one dodatkowo wyposażone w akumulatorowy magazyn energii i zasilacz do jego ładowania. Tego rodzaju urządzenia umożliwiają:
- zasilanie silników asynchronicznych,
- płynny rozruch z możliwością startu lotnego,
- regulację prędkości obrotowej.
Pośrednie przemienniki częstotliwości składają się z bloków funkcjonalnych: prostownika (stopnia wejściowego), obwodu pośredniego z kondensatorem lub dławikiem, falownika (stopnia wyjściowego) i z układu sterowania, regulacji i nadzoru. Służą one głównie do zmian prędkości obrotowej klatkowych silników indukcyjnych.
Obecnie przemienniki znajdują również zastosowanie w urządzeniach domowych, np. do regulacji prędkości obrotowej wirników pralek. Coraz większe zaawansowanie technologiczne przemienników napięciowych powoduje rozszerzenie obszarów ich zastosowań i obniżenie kosztów produkcji.
Artykuł jest fragmentem tekstu „Rozruch silników indukcyjnych – przemienniki częstotliwości” z najnowszej aktualizacji „Instalacji elektrycznych w praktyce”