Akumulatory bezobsługowe – zastosowania

Akumulatory bezobsługowe są wytwarzane w dwóch technologiach VRLA (Valve Regulated Lead-Acid) i AGM (Absorbed Glass Mat). W wykonywanych w technologii VRLA elektrolit jest uwięziony w żelu utworzonym przez dodanie krzemianów, w technologii AGM zaś elektrolit zgromadzony jest w mikroporach separatorów z włókna szklanego umieszczonych między płytami.

Akumulatory bezobsługowe – zastosowania

Akumulatory bezobsługowe są wytwarzane w dwóch technologiach VRLA (Valve Regulated Lead-Acid) i AGM (Absorbed Glass Mat). W wykonywanych w technologii VRLA elektrolit jest uwięziony w żelu utworzonym przez dodanie krzemianów, w technologii AGM zaś elektrolit zgromadzony jest w mikroporach separatorów z włókna szklanego umieszczonych między płytami.

Zdecydowanie większą popularność i szersze zastosowanie znalazły wyroby wykonywane w technologii AGM, zwłaszcza w zasilaczach UPS, systemach alarmowych, kasach fiskalnych, systemach zasilania oświetlenia awaryjnego, jako akumulatory rozruchowe w pojazdach spalinowych itp. Ogniwa i akumulatory wykonane w technologii AGM w porównaniu z akumulatorami VRLA mają mniejszą rezystancję wewnętrzną, co powoduje wyższe napięcie wyjściowe i dłuższy czas eksploatacji, zwłaszcza przy rozładowaniu dużym prądem. Są one znacznie tańsze niż ich żelowe odpowiedniki o tej samej pojemności.

Akumulatory żelowe natomiast wytrzymują więcej cykli rozładowania/ładowania i są bardziej odporne na wibracje i wstrząsy, co ma duże znaczenie przy zastosowaniach ruchomych. Akumulatory żelowe VRLA lepiej odprowadzają ciepło powstające w czasie ładowania i rozładowywania. Cecha ta powoduje, że nadają się one do pracy na zewnątrz budynków przy znacznych wahaniach temperatur otoczenia. Znamionowa temperatura pracy akumulatorów bezobsługowych wynosi zazwyczaj 25oC. Ich praca w podwyższonych temperaturach powoduje znaczne i szybkie skrócenie ich żywotności. Zazwyczaj żywotność ich zmniejsza się o połowę przy każdym trwałym wzroście temperatury o 8oC powyżej znamionowej temperatury pracy. Oznacza to, że żywotność akumulatora eksploatowanego, np. w temperaturze 33oC, skróci się o 50%.

Przy zasilaniu awaryjnym akumulatory pracują (są rozładowywane) rzadko i krótko, wzrost ich temperatury wywołany przepływającym prądem jest praktycznie pomijalny.

Autor: inż. Michał Świerżewski, absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej
Słowa kluczowe:
baterie i akumulatory