Zgodnie z treścią § 21 nowego rozporządzenia zadaniem oznakowania jest wskazanie położenia przeszkody lotniczej oraz jej ogólnych kształtów i rozmiarów. Służy temu oznakowanie dzienne i oznakowanie nocne.
Rodzaje świateł stosowanych do oznaczania przeszkód lotniczych
Wydane w tym roku rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przeszkód lotniczych, powierzchni ograniczających przeszkody oraz urządzeń o charakterze niebezpiecznym (Dz.U. z 2021 r. poz. 264) zastąpiło dwa inne rozporządzenia: w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska oraz w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych.
Rodzaje świateł stosowanych do oznaczania przeszkód lotniczych
Wydane w tym roku rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przeszkód lotniczych, powierzchni ograniczających przeszkody oraz urządzeń o charakterze niebezpiecznym (Dz.U. z 2021 r. poz. 264) zastąpiło dwa inne rozporządzenia: w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska oraz w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych.
Oprawy oświetlenia przeszkodowego różnych typów stosowane są zarówno w oświetleniu nocnym, jak i dziennym. W tabeli 1 zestawiono rodzaje i parametry świateł przeszkodowych stosowanych do oznaczania obiektów stałych.
Tabela 1. Rodzaje i parametry świateł przeszkodowych
Parametry oprawy |
Zastosowanie w zależności od luminancji tła – światłość szczytowa [cd] |
|||||
Intensywność |
Typ |
Sygnał |
Dzień |
Zmierzch |
Noc |
|
Barwa |
Rodzaj |
|||||
niska |
A |
czerwony |
ciągły |
− |
− |
10 cd |
B |
czerwony |
ciągły |
− |
− |
32 cd |
|
E |
czerwony |
błyskający |
− |
− |
32 cd |
|
średnia |
A |
biały |
błyskający |
20 000 cd |
20 000 cd |
2000 cd |
B |
czerwony |
błyskający |
− |
− |
2000 cd |
|
C |
czerwony |
stały |
− |
− |
2000 cd |
|
wysoka |
A |
biały |
błyskający |
200 000 cd |
20 000 cd |
2000 cd |
B |
biały |
błyskający |
100 000 cd |
20 000 cd |
2000 cd |