Pojemność akumulatorów trakcyjnych w samochodach elektrycznych

Pojemność akumulatorów trakcyjnych w samochodach elektrycznych jest zazwyczaj wskazywana w kilowatogodzinach (kWh), a nie w amperogodzinach (Ah) jak w akumulatorach rozruchowych stosowanych w samochodach spalinowych i niekiedy w samochodach z napędem elektrycznym do zasilania urządzeń pokładowych z wyjątkiem napędów.

Pojemność akumulatorów trakcyjnych w samochodach elektrycznych

Pojemność akumulatorów trakcyjnych w samochodach elektrycznych jest zazwyczaj wskazywana w kilowatogodzinach (kWh), a nie w amperogodzinach (Ah) jak w akumulatorach rozruchowych stosowanych w samochodach spalinowych i niekiedy w samochodach z napędem elektrycznym do zasilania urządzeń pokładowych z wyjątkiem napędów.

Akumulatory trakcyjne do samochodów elektrycznych mają podawaną przez producentów pojemność brutto (pojemność całkowitą) i pojemność netto, czyli pojemność użyteczną. Pojemność brutto jest to suma teoretycznych pojemności poszczególnych ogniw składających się na akumulator. Tak określonej pojemności nie można całkowicie wykorzystać m.in. dlatego, że optymalne parametry akumulatora osiąga się tylko w określonych warunkach, np. przy temperaturze otoczenia 20oC do 25oC. Ponadto całkowite rozładowanie byłoby dla akumulatora szkodliwe i skracałoby czas jego przydatności do pracy.

Dopuszczalny poziom rozładowania akumulatorów trakcyjnych wynosi zazwyczaj do 80%, niekiedy do 90% ich pojemności brutto. Pracę akumulatorów trakcyjnych w samochodach elektrycznych (procesy ładowania i rozładowania) zazwyczaj nadzoruje system BMS (ang. Battery Menagement System), który nie dopuszcza do nadmiernego naładowania akumulatora ani też do zbyt głębokiego jego rozładowania poza określone granice. Ta ilość energii, która może być praktycznie wykorzystana, nazywa się pojemnością netto lub pojemnością użytkową.

W niektórych typach samochodów elektrycznych różnice między pojemnościami brutto i netto baterii są bardzo duże. Jest to spowodowane koniecznością zarezerwowania znacznych pojemności na tzw. degradację ogniw wynikającą m.in z ograniczonych wydajności instalacji chłodzącej akumulatory lub stosowania szybkich ładowarek dużych mocy.

Autor: inż. Michał Świerżewski, absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej