Książka obiektu budowlanego w wersji elektronicznej

Od stycznia 2023 r. książkę obiektu budowlanego można prowadzić w wersji elektronicznej. Dokument elektroniczny całkowicie zastąpi wersję papierową od 1 stycznia 2027 r. Eksperci twierdzą, że do tego czasu dobrym rozwiązaniem jest równoległe prowadzenie dokumentacji w obu formach.

Książka obiektu budowlanego w wersji elektronicznej

Od stycznia 2023 r. książkę obiektu budowlanego można prowadzić w wersji elektronicznej. Dokument elektroniczny całkowicie zastąpi wersję papierową od 1 stycznia 2027 r. Eksperci twierdzą, że do tego czasu dobrym rozwiązaniem jest równoległe prowadzenie dokumentacji w obu formach.

Książkę obiektu budowlanego zakłada się i prowadzi w postaci elektronicznej w systemie c-KOB. W tym systemie, podobnie jak w wersji papierowej, każdy właściciel lub zarządca dokonuje wpisów w zakresie:

  • informacji o obiekcie budowlanym;
  • informacji o właścicielach i zarządcach obiektu budowlanego;
  • informacji o przeprowadzanych kontrolach;
  • ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu budowlanego;
  • robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym po oddaniu do użytkowania;
  • katastrof budowlanych;
  • decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej.

W celu założenia książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej oraz dokonywania w niej wpisów upoważnione osoby są obowiązane mieć konto w systemie c-KOB. Właściciele i zarządcy nieruchomości uzyskają dostęp do c-KOB przez uwierzytelnienie w usłudze Węzła Krajowego (http://login.gov.pl), czyli przez Profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną.

Każdej książce obiektu budowlanego prowadzonej w postaci elektronicznej nadaje się w systemie c-KOB indywidualny numer. System zawiera zabezpieczenia uniemożliwiające usunięcie oraz zmianę wprowadzonych danych.

Autor: mgr inż. Janusz Strzyżewski, członek Centralnego Kolegium Sekcji Instalacji i Urządzeń Elektrycznych, członek Izby Inżynierów Budownictwa