Zasady ustawiania i montażu baterii akumulatorów

Przed instalacją baterii akumulatorów trzeba zwróci uwagę, że łączenie szeregowe/równoległe akumulatorów różnych producentów, pojemności i dat produkcji jest niedopuszczalne, może bowiem spowodować uszkodzenie akumulatorów lub współpracujących z nimi urządzeń:

Zasady ustawiania i montażu baterii akumulatorów

Przed instalacją baterii akumulatorów trzeba zwróci uwagę, że łączenie szeregowe/równoległe akumulatorów różnych producentów, pojemności i dat produkcji jest niedopuszczalne, może bowiem spowodować uszkodzenie akumulatorów lub współpracujących z nimi urządzeń:

  • przed przystąpieniem do montażu baterii należy upewnić się, czy stojaki są stabilne i wypoziomowane,
  • ogniwa ustawiać zgodnie z dokumentacją techniczną i rysunkami projektowymi w taki sposób, aby naprzeciwko bieguna dodatniego był zawsze biegun ujemny,
  • między bateriami zachować odstępy wentylacyjne,
  • po ustawieniu wszystkich ogniw je wyrównać,
  • nie używać otwartego ognia, ubrań i narzędzi zdolnych do wytwarzania ładunków elektryczności statycznej, narzędzi i urządzeń iskrzących, narzędzi, ubrań, biżuterii, zegarków naręcznych, mogących przy montażu powodować zwarcia,
  • do przykręcania śrub w sworzniach nie używać smarów z wyjątkiem zalecanych przez producenta akumulatorów,
  • przed założeniem łączników zdjąć osłony transportowe sworzni biegunowych i sprawdzić, czy nie ma na nich śladów działania substancji żrących i korodujących; jeżeli są, to sworznie przemyć 10% roztworem amoniaku, opłukać i wysuszyć,
  • jeśli w pomieszczeniu akumulatorów może wystąpić kondensacja pary wodnej, to

sworznie biegunowe należy pokryć smarem zalecanym przez producenta akumulatorów,

  • założyć łączniki i przykręcić kluczem dynamometrycznym momentem 24 Nm,
  • po montażu upewnić się, czy nie pominięto którejś śruby,
  • gałęzie należy łączyć równolegle przewodami o jednakowej rezystancji,
  • przewody można łączyć tylko z końcowym biegunem; maksymalnie można łączyć równolegle 4 gałęzie.

Niedopuszczalne jest wykonywanie odczepów od baterii, może to bowiem spowodować niekontrolowany rozpływ prądów, nierównomierne rozładowanie baterii, prowadzące do jej zniszczenia i przede wszystkim zagrożenie obsługi.

Po zakończeniu montażu należy:

  • przykryć wszystkie sworznie biegunowe, łączniki i połączenia ze sworzniami pokrywami izolacyjnymi,
  • zamienić korki transportowe na korki rekombinacyjne lub ciśnieniowe w zależności od rodzaju akumulatorów.
Autor: inż. Michał Świerżewski, absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej; specjalista w zakresie instalacji elektrycznych w wykonaniu przeciwwybuchowym
Słowa kluczowe:
akumulatory