Najnowszy artykuł:
Ekspert odpowiada: O tym, jakie obiekty wymagają uzgodnienia z rzeczoznawcą ppoż., mówi rozporządzenie z 5 sierpnia 2023 r.
PYTANIE: Kiedy w dokumentacji obiektu powinno znajdować się potwierdzenie uzgodnienia projektu z rzeczoznawcą do spraw ochrony... »
Częste alarmy w pomieszczeniach ładowania akumulatorów kwasowych to problem, z którym styka się wielu użytkowników. Przyczyn doszukują się w detektorach systemu detekcji. Tymczasem powodów licznych alarmów zwykle należy szukać gdzie indziej.
Nowelizacja w 2009 roku rozporządzenia w sprawie warunków technicznych narzuciła obowiązek stosowania systemów detekcji CO i propan-butanu w tych obiektach, w których dopuszcza się wjazd samochodów z instalacją gazową LPG.
PYTANIE: Jakie przepisy wymagają, by w podziemnych garażach wielostanowiskowych instalowane były systemy detekcji gazów sterujące wentylacją.
Zasada działania czujnika termokonduktometrycznego polega na stratach ciepła w wyniku przewodnictwa i niekiedy również konwekcji nagrzewanego elektrycznie elementu rezystancyjnego, np. włókna żarowego, perełki lub rezystora cienkowarstwowego w strudze stale przepływającej próbki gazowej lub w komorze dyfuzyjnej. Czujniki tego typu wymagają znacznie niższej temperatury niż czujniki katalityczne. W efekcie czas użytkowania tego rodzaju czujników w atmosferach, w których nie występują czynniki korodujące, nie jest określony.
Zasada działania spektrofotometrycznych czujników optycznych polega na absorpcji energii wiązki światła przez cząsteczki wykrywanego gazu w ultrafiolecie, w paśmie widzialnym lub w części podczerwonej spektrum. W praktyce większość czujników tego rodzaju pracuje w widmie podczerwieni (IR).
W tekście są przedstawione objawy problemów z systemami detekcji w pomieszczeniach do przechowywania i ładowania baterii akumulatorowych wózków jezdniowych. Opisane są właściwości wodoru, często nieuwzględniane przez projektantów. Podano także porady dotyczące doboru detektorów oraz poprawy wentylacji pomieszczeń ładowania akumulatorów.
Miejsca, w który montuje się w wielostanowiskowych garażach podziemnych detektory CO i LPG wiążą się ściśle z właściwościami fizyko-chemicznymi tych gazów.
Niezawodność systemu detekcji CO i LPG uzależniona jest od właściwej eksploatacji, konserwacji i regularnego wykonywania kontroli.
2016 © Wiedza i Praktyka
Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.
/WiedzaiPraktyka
/wip