W tabeli 1. zestawiono wymagania dla wybranych dyscyplin sportowych uprawianych we wnętrzach szkolnych, czy rekreacyjnych. Wielkość parametrów określonych w polskiej i angielskiej wersjach normy PN-EN 12193 jest identyczna. W większości przypadków określane są wartości średniego natężenia oświetlenia na płaszczyźnie poziomej oraz stosunek minimalnego natężenia na tej płaszczyźnie. do wartości średniej. Stosunek ten w większości przypadków określono na co najmniej 0,5. Tylko dla niektórych dyscyplin określono wyższą wartość tego współczynnika.
Wymagania wobec oświetlenia sportowych obiektów szkolnych i rekreacyjnych
Oświetlenie sportowych obiektów rekreacyjnych i szkolnych służy przede wszystkim samym zawodnikom. Wymagania wobec niego są więc dużo niższe, niż wobec oświetlenia w sporcie wyczynowym.
Wymagania wobec oświetlenia sportowych obiektów szkolnych i rekreacyjnych
Oświetlenie sportowych obiektów rekreacyjnych i szkolnych służy przede wszystkim samym zawodnikom. Wymagania wobec niego są więc dużo niższe, niż wobec oświetlenia w sporcie wyczynowym.
Tabela 1. Przykładowe wymagania dla usytuowanych we wnętrzach boisk oraz basenów rekreacyjnych i szkolnych według norm PN-EN 12193:2007 i PN-EN 12193:2008 Światło i oświetlenie – Oświetlenie w sporcie
Dyscyplina sportowa |
Natężenie oświetlenia w płaszczyźnie poziomej |
Natężenie oświetlenia w płaszczyźnie pionowej |
Wskaźnik oddawania barw |
||
E [lx] |
E h min./Eh max |
E [lx] |
E h min./Eh max |
Ra |
|
Tenis stołowy, badminton, |
300 |
0,7 |
- |
- |
20 |
Szermierka |
300 |
0,7 |
200 |
0,7 |
20 |
Hokej, łyżwiarstwo figurowe * |
300 |
0,7* |
- |
- |
20 |
Koszykówka, sporty walki, wychowanie fizyczne w szkole |
200 |
0,5 |
- |
- |
20 |
Tenis ziemny, |
300 |
0,5 |
- |
- |
20 |
Gimnastyka, aerobik |
200 |
0,5 |
- |
- |
20 |
Wspinaczka na ściance |
200 |
0,5 |
200 |
0,5 |
20 |
Pływanie rekreacyjne |
200 |
0,5 |
|||
Pływanie – wyścigi, piłka wodna** |
200 |
0,5 |
|||
Skoki do wody |
200 |
0,5 |
*dopuszczalna 0,5
**nie powinno być stosowane oświetlenie podwodne