Ładowanie wolne i szybkie jest wykonywane przy użyciu ładowarek pokładowych przy wykorzystaniu standardu type 2, powszechnie stosowanego w Europie. To ładowanie prądem zmiennym, nie ma więc konieczności wyposażania punktu ładowania w ładowarkę stacjonarną, a będzie potrzebne jedynie wykonanie trójfazowego przyłącza o mocy 22 kW. Ładowanie bardzo szybkie wykonywane jest w sposób hybrydowy w standardzie CCS2, który do wtyczki standardu type 2 dołącza dwa dodatkowe zaciski prądu stałego. W ten sposób ładowanie odbywa się zarówno za pomocą prądu zmiennego, jak i prądu stałego.
Czas ładowania samochodów elektrycznych dla różnych standardów
Wiele samochodów elektrycznych ma w wyposażeniu standardowym pokładową ładowarkę małej mocy, pozwalającą na ładowanie auta przez połączenie go bezpośrednio z siecią elektryczną prądu przemiennego. Ładowanie takie niekoniecznie musi być długotrwałe.
Czas ładowania samochodów elektrycznych dla różnych standardów
Wiele samochodów elektrycznych ma w wyposażeniu standardowym pokładową ładowarkę małej mocy, pozwalającą na ładowanie auta przez połączenie go bezpośrednio z siecią elektryczną prądu przemiennego. Ładowanie takie niekoniecznie musi być długotrwałe.
Tabela 1. Czas ładowania dla różnych metod i wartości mocy ładowania na przykładzie Renault Zoe
Bardzo szybkie 50 kW |
Szybkie 22 kW |
Szybkie 7 kW |
Wolne 3 kW |
45 minut |
2, 3 godziny |
7 godzin |
17 godzin |
Jak widać, ładowanie przebiega dość sprawnie. Szczególnie w przypadku ładowania mocą 50 kW. Ładowanie bardzo szybkie jest specyfikowane do wartości 80% poziomu naładowania. Związane jest to z tym, że ładowanie od poziomu 80% do poziomu 100% może trwać równie długo, co ładowanie od 0 do 80%.
Inny przykład na szybkość ładowania zaprezentowany w tabeli 2 stanowi czas dla auta Tesla Model 3, przy ładowaniu prądem zmiennym i prądem stałym.
Tabela 2. Czas ładowania dla różnych metod i wartości mocy ładowania na przykładzie Tesla Model 3
Metoda i moc ładowania |
Czas ładowania |
Ładowanie 0%−100% |
|
Ładowanie z sieci jednofazowej 3,7 kW |
14–21 h |
Ładowanie trójfazowej 22 kW |
5–7 h |
Ładowanie 20%−80% |
|
Ładowanie prądem stałym CCS 50 kW |
40–60 min. |
Ładowanie prądem stałym CCS Supercharger 150 kW |
20 min. |